Monday, December 26, 2022

Portrait of Elizabeth/ Portrait d'Élizabeth


A while ago, my young granddaughter asked me to paint a portrait of her. In the past, I've done a few drawings and paintings of her involved in activities like bicycling or winter sliding but they only required a resemblance to 'succeed'. A portrait is different - you have to go beyond a resemblance to catch a true image of the person. Very daunting. I told her that I would try and then began to go over some photos that I took of her. I found one that I felt could work for me. The photo captured her a couple of years ago when she lost two front teeth before Christmas. I composed the image and began to paint it. But then my wife said that my granddaughter may not like a painting of her with missing teeth. True. So I made some adjustments and came up with the above portrait. It's hard to judge how successful this project was, but the initial reaction seemed to be positive.

Oil painting, 30 x 40 cm (12 x 16 inches).

Il y a quelque temps, ma jeune petite-fille m'a demandé de peindre un portrait d'elle. Dans le passé, j'ai fait quelques dessins et peintures d'elle impliquée dans des activités comme le vélo ou la glissade d'hiver mais ils ne demandaient qu'une ressemblance pour "réussir". Un portrait est différent, il faut aller au-delà d'une ressemblance pour saisir une image fidèle de la personne. Très intimidant. Je lui ai dit que j'essaierais, puis j'ai commencé à revoir quelques photos que j'avais prises d'elle. J'en ai trouvé un qui, selon moi, pourrait fonctionner pour moi. La photo l'a capturée il y a quelques années lorsqu'elle a perdu deux dents de devant avant Noël. J'ai composé l'image et j'ai commencé à la peindre. Mais ensuite, ma femme a dit que ma petite-fille n'aimerait peut-être pas une peinture d'elle avec des dents manquantes. Vrai. J'ai donc fait quelques ajustements et j'ai créé le portrait ci-dessus. Il est difficile de juger du succès de ce projet, mais la première réaction semble être positive. 

Peinture à l'huile, 30 x 40 cm (12 x 16 pouces).

Initial draft / Première ébauche


No comments: