Tuesday, July 24, 2018

Portaging / Le portage



When a canoeist paddles upriver and encounters rapids, they must 'portage' their canoe next to the rough water in order to continue on their journey. My sketch attempts to illustrate some of this tiresome manoeuver. Centuries ago, the Voyageurs had immense transportation canoes measuring some 10 meters long by 2 meters wide and requiring ten or more men just to portage. Remembering these feats makes you appreciate how tough it was to explore this vast land.
On a technical note: Lately I've been learning to sketch on my iPad Pro and have used the theme of the 17th Century coureur des bois as a basis for my illustrations. I attempt to make the illustrations look like they've been sketched on rough tone paper with ink, chalk and other media. The app that I used - called Procreate - is very flexible and intuitive. I really enjoy the ability to build an image on several layers of graphics and to make adjustments or corrections with the greatest of ease. You can easily get lost for hours on a simple illustration while you tinker away at refinements and introducing new ideas.
Digital image, 42 x 31 cm.

Lorsqu'un canoteur voyage en amont et rencontre des rapides, il doit «portager» son canot à côté de l'eau agitée afin de poursuivre son voyage. Mon croquis tente d'illustrer une partie de cette manoeuvre fatigante. Il y a des siècles, les Voyageurs avaient d'immenses canots de transport mesurant environ 10 mètres de long sur 2 mètres de large, ce qui exigeait dix hommes ou plus juste pour le portage. Se souvenir de ces exploits vous fait apprécier à quel point il était difficile d'explorer ce vast pays.
Sur une note technique : Dernièrement, j'apprends à dessiner sur mon iPad Pro et j'ai utilisé le thème du coureur des bois du 17ème siècle comme base pour mes illustrations. Je tente de faire en sorte que les illustrations semblent avoir été dessinées sur du papier rugueux avec de l'encre, et de la craie. L'application que j'ai utilisée - appelée Procreate - est très flexible et intuitive. J'apprécie vraiment la possibilité de construire une image sur plusieurs couches de graphiques et de faire des ajustements ou des corrections avec la plus grande facilité. Vous pouvez facilement vous perdre pendant des heures sur une simple illustration pendant que vous faissiez les raffinements et que vous introduisez de nouvelles idées.
Image digital, 42 x 31 cm.

Selection of brushes on Procreate / Séléction des pinceaux sur Procreate 

Image information on Procreate / Des information concernant une image sur Procreate



No comments: