Earlier this year, I took some photographs of the Ottawa River Queen at its dock in Pointe Gatineau, Quebec. Its a lovely spot at the confluence of the Gatineau and Ottawa Rivers. You can see Rockliffe Park in the background and Leamy Park on the right side of the sketch. (Oh ... and this is in the centre of a community of over a million people.) Today, the river is used almost exclusively by pleasure craft, but this wasn't always the case.
The Ottawa River Queen is reminiscent of the boats that sailed the river over a hundred years ago. In 1842, the first regular passenger service was initiated between
Montreal and Hull-Bytown employing a stagecoaches and steamers. Throughout the early years of Confederation, the elected
representatives of the new Canadian Parliament made their way to the
capital on steamers; Sir John A. Macdonald, Canada's first prime minister,
is said to have had a permanent stateroom on one of them! During this era, the quality of steamboat travel can be described
as luxurious. For many years it had little competition from the newly
introduced railway service. In The Private Capital, Sandra Gwyn writes "If
travel by rail was a miserable purgatory of dirty, jolting coaches,
constant derailments, and cinders in the eye, travel by steamboat aboard
the Prince of Wales, the Queen Victoria, and later the magnificent
iron-hulled Peerless which could accommodate a thousand passengers, offered
a mode of transportation that was as enjoyable as it was efficient." By
1910, the railway overtook the passenger steamboat service; steamboat
excursions continued until the mid-1920s, but the primary use of the river
thereafter was limited to freight.
Watercolour with Noodler's Ahab flexible pen and Platinum carbon black ink in a Stillman and Birn Beta sketchbook.
Plus tôt cette année, j'ai pris quelques photos du bateau Ottawa River Queen à son quai à Pointe Gatineau, Québec. C'est un endroit magnifique, à la confluence des rivières Gatineau et Outaouais. Vous pouvez voir le parc Rockliffe dans le fond de mon esquisse et le parc Leamy sur le côté droit. (Et ceci est au centre d'une communauté de plus d'un million de personnes.) Aujourd'hui, la rivière est utilisée presque exclusivement par des bateaux de plaisance, mais ce n'était pas toujours le cas.
Le Ottawa River Queen évoque les bateaux qui ont navigué la rivière il y a plus de cent ans. En 1842, le premier service régulier de passagers a été initié entre Montréal et Hull-Bytown employant des diligences et des bateaux à vapeur. Tout au long des premières années de la Confédération, les élus du nouveau Parlement canadien ont fait leur chemin à la capitale sur les bateaux à vapeur. Sir John A. Macdonald, le premier premier ministre du Canada, est dit avoir eu une cabine permanente sur l'un d'eux! Pendant cette période, la qualité des bateaux à vapeur peut être décrit comme luxueux. Depuis de nombreuses années, il avait peu de concurrence dans le service ferroviaire nouvellement introduite. Dans The Private Capital, Sandra Gwyn écrit: « Si le voyage par chemin de fer était un purgatoire misérable avec des déraillements et des secousses constantes et des cendres dans les yeux, le voyage en bateau à vapeur à bord le Prince de Galles, la Reine Victoria et plus tard le magnifique Peerless, qui pouvait accueillir un millier de passagers, a offert un mode de transport qui était aussi agréable qu'elle était efficace. » En 1910, le chemin de fer a dépassé le service du bateau à vapeur; les excursions en bateau à vapeur ont continué jusqu'au milieu des années 1920, mais l'utilisation principale de la rivière par la suite a été limité au fret.
Aquarelle avec plume flexible Ahab de Noodlers et l'encre noir de Platinum dans un carnet de croquis Beta de Stillman et Birn.
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