Wednesday, November 28, 2012

Arthur Rackham's Oak and Reeds / Le Chêne et les roseaux d'Arthur Rackham


I don't know if I created this picture because some very large trees have fallen recently on my property at the lake, but this is a 'cover' or copy of a black and white sketch made by Arthur Rackham in 1912 (see below) for a collection of Aesop fables.  This illustration is known as the 'Oak and Reeds' and can be summarized in this verse by W.J. Linton in 1887 (which was also illustrated by Wallter Crane):

Giant oak, in his strength and his scorn
Of the winds, by his roots was uptorn:
But slim reeds at his side, 
The fierce gale did outride,
Since by bending the burden was borne.

I have always admired Rackham's skill in story-telling through illustration, and the techniques that he employed.  Unfortunately, I've found very little technical information on the way he sketched and layered his watercolours to create his fabulous pictures.

For my sketch, I took certain liberties.  I changed the reeds into cat-tails and I simplified the background.  Rackham's original sketch is one hundred years old but still looks as fresh as the day the ink dried.  Bravo!
Watercolour with Noodler's Ahab flex pen and Platinum Carbon black ink in a Fabriano Venezia sketchbook.


Je ne sais pas si j'ai créé cette image parce que certains très grands arbres sont tombés recémment sur ma propriété au bord du lac, mais il s'agit d'une «couverture» ou d'une copie d'un dessin en noir et blanc réalisés par Arthur Rackham en 1912 (voir ci-haut) pour un recueil de fables d'Ésope. Cette illustration est connu comme le «Chêne et Roseaux» et peuvent être résumées dans cette chanson par les Cowboys fringants:

Même si le chêne est géant
Il fendra dans l'ouragan
Moi roseau par mauvais temps
Je danse avec le vent

J'ai toujours admiré les abilités de Rackham de faire les illustrations narratives, et les techniques qu'il employait.  Malheursement, je n'ai trouvé que très peu d'informations technique sur la façon dont il a fait ses esquisses et ses aquarelles en couches pour créer ses images fabuleuses.

Pour mon dessin, j'ai pris quelques libertés. J'ai changé les roseaux en quenouilles et j'ai simplifié le fond. Le croquis original de Rackham est de cent ans, mais a toujours l'air aussi frais que le jour où l'encre a séché. Bravo!
Aquarelle avec plum flexible Ahab de Noodlers et encre noire carbon de Platinum dans un carnet de croquis Fabriano Venezia.

No comments: