Wednesday, January 8, 2020

Freezing of the Gatineau River / Le gel de la rivière Gatineau

Yesterday I took one of my regular walks over a pedestrian bridge which spans the Gatineau River towards the Leamy Lake Park. It was a delightful winter day - fairly sunny with -6C weather and no wind. I could have almost sketched this scene en plein air! Instead I took some reference photos and created this image at home later in the day. What I found interesting was the way in which the river was slowing freezing. I recall that a couple of weeks ago, there was no ice covering at all. Gradually, almost imperceptibly, ice stretches from the shoreline and finds paths where the current is not strong. Eventually the whole river will be covered at this location and you can walk across on the ice - something that I'd still prefer not to try.
Watercolour in a Moleskine watercolour sketchbook, 26.5 x 19 cm.

Hier, j'ai fait une de mes promenades régulières sur un pont piétonnier qui enjambe la rivière Gatineau vers le parc du lac Leamy. C'était une belle journée d'hiver - assez ensoleillée avec -6 ° C et pas de vent. J'aurais presque pu esquisser cette scène en plein air! Au lieu de cela, j'ai pris des photos de référence et j'ai créé cette image à la maison plus tard dans la journée. Ce que j'ai trouvé intéressant, c'est la façon dont la rivière se congel lentement. Je me souviens qu'il y a quelques semaines, il n'y avait pas du tout de glace. Progressivement, presque imperceptiblement, la glace s'étend du rivage et trouve des chemins où le courant n'est pas fort. À la longue, toute la rivière sera couverte à cet endroit et vous pouvez traverser la rivère sur la glace - quelque chose que je préférerais ne pas essayer.
Aquarelle dans un carnet de croquis aquarelle Moleskine, 26,5 x 19 cm.

No comments: