Tuesday, November 22, 2016

Tugboat on the shoreline / Remorqueur sur le littoral




For over two hundred years, the Ottawa and the Gatineau Rivers were used to float massive amounts of lumber down to markets in the United States and Europe. During the lumber industry's last decades on the river, tugboats - like the one in my illustration - were used to assemble and tow large booms of logs (see the photo below of an old one-dollar bill which illustrates this). Most of these tugs were constructed by the Russel Brothers Limited in Owen Sound (Ontario) and were called 'warping tugs'. These 35 foot flat-bottomed boats were sometimes equipped with a front mounted winch that would allow them to pull heavy logs into the water or to even portage the boat between lakes! The few that remain today are usually found aground in outdoor parks (like the Missinaibi at the Museum of Canadian History in Gatineau (Quebec) or the Siskin at the Siskin Park in Low (Quebec) - see photo below). This is why I was surprised to see a warping tugboat on the shoreline of the Ottawa River below Rockliffe. I thought that it would make a great subject for a sketch.
Watercolour with dip pen using Noodler's American Eel black ink on Fabriano Studio watercolour paper, 30 x 22 cm (12 x 9 inches).

Pendant plus que deux siècles, la rivière des Outaouais et la rivière Gatineau ont servi à faire flotter des quantités massives de bois d'œuvre vers les marchés des États-Unis et d'Europe. Au cours des dernières décennies de l'industrie du bois sur la rivière, des remorqueurs - comme celui dans mon illustration - ont été utilisés pour assembler et remorquer de grosses bûches de billes (voir la photo ci-dessous d'un vieux billet d'un dollar qui illustre cela). La plupart de ces remorqueurs ont été construits par la compagnie Russel Brothers Limited à Owen Sound (Ontario) et ont été appelés remorqueurs «warping». Ces bateaux à fond plat de 35 pieds étaient parfois équipés d'un treuil monté à l'avant qui leur permettrait de tirer de grosses bûches dans l'eau ou même de portager le bateau entre les lacs! Ceux qui restent aujourd'hui sont habituellement échoués dans des parcs extérieurs (comme le Missinaibi au Musée d'histoire canadienne à Gatineau (Québec) ou le Siskin au parc Siskin à Low (Québec) - voir le photo ci-dessous). C'est pourquoi j'étais surpris de voir un remorqueur warping sur le littoral de la rivière des Outaouais en bas de Rockliffe. Je pensais qu'il ferait un bon sujet pour un croquis. 
Aquarelle avec crayon à plume avec l'encre noire American Eel de Noodlers sur papier aquarelle Fabriano Studio, 30 x 22 cm (12 x 9 pouces).





2 comments:

Rene Fijten said...

Very good, Michael. The boat is set nicely against that grey background.
I especially like the reflections in the water. Well done.

Dr. Steve Briggs said...

Rockcliffe eh? I wonder if this is maybe one of Bernard Benac's four Russels...(Bernard Benac died November 13th, 2010 in Ottawa. He at one point owned COGNA, DUVAL, F. LOISELLE and W.B. MARGUERITE.) Rob Farrow found three of them in 2008 at the Rockcliffe Boathouse directly across from Gatineau (Ottawa area).