Monday, May 6, 2013

Lady Aberdeen Bridge / Le Pont Lady Aberdeen


Today was a beautiful spring day and the colours were almost surreal. The newly formed leaves on the trees displayed all sorts of vibrant greens; the cloudless baby blue sky was reflected in the clear water of the flooding river. Pardon me if my river looks a little too blue, but that's the impression that I had.
This scene is by the Lady Aberdeen Bridge at Pointe Gatineau (Gatineau, Quebec) close to where the Gatineau River flows into the Ottawa River. The bridge was built in 1894 and named after the wife of a Governor General who was saved from drowning near the bridge by the local villagers. The bridge was rebuilt in 1931 and now has a popular bicycle lane on one side.
I sketched my composition in pencil on site and later inked and painted it at home after taking several reference photos. I plan to make a more elaborate painting of this area, capturing more of the panorama. As I've reported on other occasions, I like the size and strong binding of my sketchbook but it doesn't react very well to washes; the paper seems to soak up the colour immediately even when its been wetted beforehand. Admittedly, it is drawing paper and not watercolour paper, so I can't be too critical.
Watercolour with Faber-Castell Pitt Pen in a Fabriano Venezia sketchbook.

Aujourd'hui, c'était une belle journée de printemps et les couleurs étaient presque surréaliste. Les feuilles nouvellement formées sur les arbres apparaissent de toutes sortes de verts vifs, le ciel bleu de bébé sans nuages ​​se reflète dans l'eau claire de la rivière. Pardonnez-moi si ma rivière ressemble un peu trop bleu, mais c'est l'impression que j'ai eue.
Cette scène est du pont Lady-Aberdeen à Pointe Gatineau (Gatineau, Québec) à proximité de l'endroit où la rivière Gatineau se jette dans la rivière des Outaouais. Le pont a été construit en 1894 et nommé d'après l'épouse d'un gouverneur général qui a été sauvé de la noyade près du pont par les villageois locaux. Le pont a été reconstruit en 1931 et a maintenant une piste cyclable populaire sur un côté.
J'ai dessiné ma composition au crayon sur place et plus tard j'ai mis de l'encré et l'aquarelle à la maison après avoir pris plusieurs photos de référence. J'ai l'intention de faire une peinture plus élaborée de cette région, capturant plus du panorama. Comme je l'ai signalé en d'autres occasions, j'aime la taille et la forte fixation de mon carnet de croquis, mais il ne réagit pas très bien aux lavages, le papier semble absorber la couleur immédiatement, même si le papier était préalablement mouillée. Certes, c'est du papier à dessin et pas de papier d'aquarelle, donc je ne peux pas être trop critique.
Aquarelle avec Faber-Castell Pitt Pen dans un carnet de croquis Fabriano Venezia.

No comments: