Sunday, January 8, 2017

Garden gnome in winter / Gnome de jardin en hiver

Winter arrived with a vengeance this year. Compared to our nearly-green Christmas last year, lots of snow and cold weather began in early December to the chagrin of many people (although skiers were understandably happy). However, despite our complaints about heavy snowfalls, the landscape and city streets were exceptionally beautiful. The same goes for my little garden gnome who dutifully guards my backyard.
Technical note: I sketched this image with a dip pen using Noodler's black American Eel ink, a water based ink that is supposed to be 'bulletproof' on cellulose paper. After letting my ink sketch dry for over two days, I applied my watercolours but unfortunately found that the ink would bleed. This was a little disappointing but not fatal. My paper was a 100% cotton fiber which I thought would be fine. Next time I'll try some Platinum Carbon black ink on the same paper to see what happens.
Watercolour with dip pen using Noodler's black American Eel ink on a Strathmore 500 series sketchbook, 20 x 26 cm (7.75 x 10.5 inches).

L'hiver est venu avec une vengeance cette année. Par rapport à notre Noël presque vert de l'année dernière, beaucoup de neige et le froid a commencé au début de Décembre au grand chagrin de beaucoup de gens (bien que les skieurs étaient naturellement heureux). Cependant, malgré nos plaintes au sujet des chutes de neige lourdes, le paysage et les rues de ville étaient exceptionnellement beau. Il en va de même pour mon petit gnome de jardin qui surveille scrupuleusement mon cour.
Note technique : J'ai esquissé cette image avec un stylo à plume avec l'encre noir 'American Eel' de Noodlers, une encre à base d'eau qui est censée être «à l'épreuve des balles» sur du papier de cellulose. Après avoir laissé sécher mon dessin d'encre pendant plus de deux jours, j'ai appliqué mes aquarelles mais j'ai malheureusement découvert que l'encre n'était pas à l'érpeuve de l'eau. C'était un peu décevant mais pas fatal. Mon papier était une fibre de coton à 100%, que je pensais être bien. La prochaine fois, je vais essayer de l'encre noire Platinum Carbon sur le même papier pour voir ce qui se passe. 
Aquarelle avec stylo à plume utilisant l'encre noir 'American Eel' de Noodlers dans un carnet de croquis Strathmore série 500, 20 x 26 cm (7,75 x 10,5 pouces).

1 comment:

Rene Fijten said...

To reuassure: the bleeding doesn't show. It sometimes makes the colorwork more lively.